آب بندی ساختمان

 
نفوذ رطوبت در قسمت های متعدد سازه خساراتی را موجب میشود که باید از آن خودداری کرد. در مقداری از موردها، روی سنگ و خشت، مواد ضد رطوبت بی رنگ کشیده می گردد، یا این که باطن بتن ملات عایق افزودنی بیشتر می گردد، اما در اضافه مورد ها ناگریز از مصرف عایق های قیری یا این که پلیمری هستیم. در جاده سازی با پخش مواد قیری سطح خاک را ایزوله کرده و از نفوذ آب و یخ زدن آن و در غایت تخریب جاده دوری می‌نمایند. در ۴۰ سال اخیر ایجاد عایق های رطوبت ، آب و بخار آب گسترش فراوانی یافته میباشد.
 
علاوه بر عایق کردن ساختمان در نصیب پی و بام که دو بخش مهم از نگاه نفوذپذیری آب می‌باشند، عایق کاری مصالح مختلفی که در دیواره های فرنگی و داخلی به فعالیت می رود و همینطور بستن درزها ، یاری شایانی به محافظت ظواهر سازه برای دوران دوران طولانی و دوری از کوتاه شدن قدمت مصالح ساختمانی خواهد کرد.
 
با برآوردی معمولی می اقتدار اخذ که صرفا در پوشش بام ساختمان های شهر تهران بیش تر از ۲۵۰ میلیون متر مربع عایق به فعالیت رفته میباشد. درصورتی که سازه باشد هر یک سری سال یک توشه این پوشش ها تعمیر یا این که تجدید شوند، می قدرت هزینه گزاف آن را تقریب زد. این مساله ضرورت به کارگیری از عایق مطلوب را واضح می سازد.
 
خلل عمده بام های تخت به ادراک ناقص از پوشش بام و سعی متقابل اجزای آن تحت عنوان بخشی از یک تیم مربوط می‌گردد. جهت پرهیز از اتلاف سرمایه ملی و مراقبت فضا زیست می بایست به تعیین عایق مطلوب و اجرای درست آن دقت کرد.
 
اشکال عایق های رطوبتی
در جمهوری اسلامی ایران با دقت به وضعیت اقلیمی و همینطور وجود منابع عظیم نفتی، از دیرباز شایع ترین عایق رطوبتی قیر و کیسه بوده میباشد. اما امروزه با پیشرفت علم ها ، عایق های نوینی ایجاد و تشکیل‌شده اند که برخی به طور یک لایه انعطاف پذیر یک میلی متری بر روی سطح ها اجرا میشوند. از گزاره اشکال عایق های رطوبتی علاوه بر قیر می شود به قطران، عایق های پلیمری (گونه های پلاستیک ها و لاستیک ) ، عایق های پیش ساخته، پشم شیشه ، تیشو ، رنگ هایی زیرا سیلر، گونه های ضد زنگ ها، گونه های ماستیک ها و درزبندها و … اشاره نمود که درین نوشتار آیتم بازنگری قرار خواهند گرفت.